Uniek nieuw onderwaterschip op ‘Project 54’
Met de aankondiging van ‘Project 54’ maakte Super Lauwersmeer vorig jaar bekend met een revolutionair nieuw jacht op de markt te komen. Naast innovatief, modern gestyled en gebouwd volgens de bekende Super Lauwersmeer-normen beschikt ‘Project 54’ over een revolutionair onderwaterschip. Een wereldprimeur. En daarvan doet de werf nu alle details uit de doeken.
- Nieuw type onderwaterschip dat tussen een waterverplaatser en planerend schip invalt
- Minder weerstand en aanzienlijke reductie van brandstofverbruik
- Inhalen zonder hekgolf te trekken
- Comfort op elke vaarsnelheid
- Snelheden tot 14 knopen (25 km/h)
- Maximaal vaargebied dankzij beperkte diepgang en zeewaardigheid
Inhalen zonder hekgolf
Menig watersporter herkent de situatie dat een waterverplaatsend jacht niet snel genoeg is om de beroepsvaart voor te blijven of voorbij te gaan. De aanzuiging, de golven en soms relatief beperkte ruimte op het water worden dan minder prettig ervaren.
Een waterverplaatsend jacht gebouwd in staal heeft grote voordelen, maar dit punt blijven we vaak horen. Tot nu. Want met ‘Project 54’ introduceert Super Lauwersmeer een wereldprimeur. Een onderwaterschip dat het midden houdt tussen een waterverplaatser en een planerend jacht. Feitelijk een geheel nieuw concept dat onder de naam FDHF MC (Fast Displacement Hull Form Multi Chine) is gelanceerd. Een wereldprimeur voor de Friese werf. Niet alleen is dit het eerste multiknikspant-schip met het door Van Oossanen Naval Architects ontwikkelde onderwaterschip, maar tevens het eerste stalen jacht op dit formaat dat ermee wordt gebouwd.
Met dit nieuwe type onderwaterschip ben je in staat om een vrachtschip bij te houden - en zelfs in te halen - zonder dat je daarbij een grote hekgolf trekt of zeer zware motoren nodig zijn. Belangrijk bijkomend voordeel is dat de weerstand zo laag mogelijk is en daarmee het verbruik aanzienlijk wordt beperkt. Een reductie van 20% is volgens computer simulatie haalbaar.
Efficiënt en comfortabel op elke snelheid
Het concept is ontwikkeld in samenwerking met Van Oossaanen Naval Architects. De ingenieurs van Van Oossanen stonden voor de uitdaging om een romp te ontwikkelen die zowel efficiënt is alsook comfort biedt op alle snelheden tussen de 5 en 15 knopen.
Waar een snelvarend schip is ontwikkeld om zo goed mogelijk te varen op hoge snelheid mist die comfort en stabiliteit op kruissnelheid. Met het onderwaterschip van ‘Project 54’ is het comfort op elke snelheid maximaal. Van kruip- tot topsnelheid. Lichte en snelle schepen zoals een halfglijder en planerende boot, komen uit het water. Dit gaat ten koste van comfort, maar vooral ook binnenruimte. Een nadeel dat met dit onderwaterschip volledig verdwijnt.
Niet snel, maar wel sneller varend
Voor Super Lauwersmeer was de insteek bij de ontwikkeling van ‘Project 54’ niet om een snelvarend schip te bouwen, maar wel een sneller varend schip. Een luxe jacht waarmee je profiteert van het comfort, de binnenruimte, kwaliteit en stabiliteit van een stalen jacht, maar waar het nodig is ook snelheid kunt maken. Hiermee garandeert Super Lauwersmeer comfort, veiligheid en een vertrouwd gevoel.
Waar de bekende Discovery-modellen van Super Lauwersmeer een topsnelheid behalen van 8 à 9 knopen zal ‘Project 54’ in staat zijn 15 knopen (25 km/h) te halen.
Wie niet noodzakelijkerwijs snelheid nodig heeft kan met lichte motoren grote duurzaamheidsvoordelen halen. Om de snelheid van een waterverplaatser (8/9 knopen) te behalen is slechts 100 pk nodig. Met aan boord 2 motoren van 270 pk is ‘Project 54’ in staat tot een topsnelheid van 12 knopen te komen. In lijn met het duurzame karakter is tevens gestart met de voorbereidingen voor een volledig elektrisch aangedreven variant.
Extra duwtje in de rug
Voor welke variant u ook kiest, in alle gevallen is maximaal comfort gegarandeerd. Het schip blijft dankzij het speciale onderwaterschip en de Hull Vane volledig horizontaal liggen.
De Hull Vane, een soort spoiler die onder het schip wordt gemonteerd, zorgt er bovendien voor dat de hekgolf minimaal is en de energie die erin zit wordt gebruikt voor een voorwaartse stuwkracht. Het vleugelprofiel wekt een liftkracht op uit de schuin opwaartse stroming achter de spiegel. Deze liftkracht staat voorover en tilt dus niet alleen het achterschip iets op, maar geeft deze ook een duwtje in de rug.
Maximaal vaargebied
Voor een groot schip als ‘Project 54’ is de diepgang maar beperkt. De multiknikspant rompvorm ligt 1,20 meter diep en kan daarmee op alle plekken komen als elke andere Super Lauwersmeer. Daarnaast wordt een uitstekende stabiliteit op zee gegarandeerd.
In aanbouw op de werf
Op dit moment wordt ‘Project 54’ gebouwd op de eigen jachtwerf in Noardburgum. Deze zomer zal het schip te water worden gelaten nadat het alle bouwfasen geheel in eigen beheer heeft voltooid.
Zoals het een Super Lauwersmeer betaamt zal het schip van onberispelijke kwaliteit zijn en de details en de doordachtheid van het concept op hoog niveau staan. De werf bouwt nog altijd volgens ambachtelijk handwerk in een kleine serie waardoor de kwaliteitscontrole hoog is en de meer dan 50 jaar ervaring optimaal tot hun recht komen.
Ontvang updates over 'Project 54' per e-mail